گروه آموزشی زبان وادبیات عرب متوسطه ی استان چهارمحال وبختیاری tag:http://arabichb.mihanblog.com 2015-04-16T16:57:22+01:00 mihanblog.com خطبه فاطمه زهرا ( س ) 2015-04-08T13:10:56+01:00 2015-04-08T13:10:56+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/170 صمدی الحمدلله على ما أنعم و له الشکر على ما ألهم ، و الثناء بما قدم من عموم نعم ابتداءها، و سبوغ الاء أسداها، و تمام منن اءولاها، جم عن الاحصاء عددها، و ناءى عن الجزاء أمدها، و تفاوت عن الادراک أبدها، و ندبهم لاستزادتها بالشکر لا تصالها، و استحمد الى الخلائق باجزالها، و ثنى بالندب الى أمثالها، و أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، کلمة جعل الاخلاص ‍تأویلها،وضمن القلوب موصولها، وأنار فى الفکر معقولها،الممتنع من الابصار رؤ یته  و من الالسن صفته ، و من الا

الحمدلله على ما أنعم و له الشکر على ما ألهم ، و الثناء بما قدم من عموم نعم ابتداءها، و سبوغ الاء أسداها، و تمام منن اءولاها، جم عن الاحصاء عددها، و ناءى عن الجزاء أمدها، و تفاوت عن الادراک أبدها، و ندبهم لاستزادتها بالشکر لا تصالها، و استحمد الى الخلائق باجزالها، و ثنى بالندب الى أمثالها، و أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، کلمة جعل الاخلاص ‍تأویلها،وضمن القلوب موصولها، وأنار فى الفکر معقولها،الممتنع من الابصار رؤ یته  و من الالسن صفته ، و من الاوهام الاحاطة به ، ابتدع الاشیاء لا من شى ء کان قلبها، وإنشاءها بلااحتذاء أمثلة امتثلها، کونها بقدرته و ذراءها بمشیته ، من غیرحاجة منه الى تکوینها و لا فائدة له فى تصویرها، الا تثبیتا لحکمته  و تنبیها على طاعته ، و اظهارا لقدرته ،وتعبدا لبریته و اعزازا لدعوته ، ثم جعل الثواب على طاعته ، و وضع العقاب على معصیته ، زیادة لعباده عن نقمته ، وحیاشة لهم الى جنته .

و أشهد أن أبى ،محمدا صلى الله علیه و آله (النبى الامى ) عبده و رسوله اختاره قبل أن یجتبله و اصطفاه قبل أن یبتعثه اذ الخلائق بالغیب مکنونة ، و بستر الاهاویل مصونة ، و بنهایة العدم مقرونة علما منه بمایل الامور، و احاطة بحوادث الدهور و معرفة منه بمواقع المقدور.

ابتعثه الله اتماما لامره ، و عزیمة على امضاء حکمه تو انفاذا لمقادیر حتمه ، فراءى الامم فرقا فى اءدیانها، عکفا على نیرانها، عابدة لاوثانها، منکرة لله مع عرفانها، فأنارالله بأبى ظلمها، و کشف عن القلوب بهمها، و جلى عن الابصار عممها، و قام فى الناس بالهدایة ، فأنقذهم من الغوایة ، و بصرهم من العمایه ، و هداهم الى الدین القویم و دعاهم الى الصراط المستقیم .

ثم قبضه الله قبض رأفة و اختیار، رغبة بمحمد صلى الله علیه و آله من تعب هذه الدار، قد حف بالملائکة الابرار، و رضوان الرب الغفار، و مجاورة الملک الجبار، صلى الله على أبى ، نبیه و أمینه على الوحى ، وصفیه وخیرته من الخلق ورضیه ، والسلام علیه و رحمة الله و برکاته .

ثم التفتت علیهاالسلام الى أهل المجلس و قالت : أنتم عبادالله نصب أمره و نهیه ، و حملة دینه و وحیه ، و أمناءالله على انفسکم و بلغائه الى الامم حولکم ، و زعمتم حق لکم ، لله فیکم عهد قدمه الیکم ، و بقیه استخلفها علیکم کتاب الله الناطق و القرآن الصادق ، و النور الساطع ، و الضیاء اللامع ، بینة بصائره ، منکشفة سرائره ، منجلیة ظواهره ، مدیما للبریه استماعه ، قائدا الى الرضوان اتباعه ، مؤدیا الى النجاة أشیاعه ، به تنال حجج الله المنورة وعزائمة المفسرة ، و محارمه المحذره ،وبیناته الجالیه، وبراهینه الکافیة وفضائله المندوبة  و رخصه الموهوبة ، و شرائعه المکتوبة .

فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک ، والصلاة تنزیها لکم عن الکبر،والزکاة تزکیة للنفس ونماء فى الرزق و الصیام تثبیتا للاخلاص و الحج تشییدا للدین و العدل تنسیقا للقلوب و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا اءمانا من الفرقة و الجهاد عزا للاسلام ، و الصبر معونة على استیجاب الاجرو الامر بالمعروف مصلحة للعامة ، و بر الوالدین وقایة من السخط، و صلة الارحام منساءة فى العمر و منماة للعد، و القصاص حقنا للدماء، و الوفاء بالنذر تعریضا للمغفرة  و توفیة المکاییل و الموازین تغییرا للبخس و النهى عن شرب الخمر تنزیها من الرجس ، و اجتناب قذف المحصنات حجابا عن اللعنة تو ترک السرقة ایجابا للعفة ، و حرم الله الشرک اخلاصا له بالربوبیة فاتقوا الله حق تقاته ، و لا تموتن الا و أنتم مسلمون ، و أطیعوا الله فیما أمرکم به و ما نهاکم عنه فإنه انما یخشى الله من عباده العلماء.

]]>
میلاد فاطمه زهرا ( س ) و روز زن مبارک 2015-04-08T11:58:10+01:00 2015-04-08T11:58:10+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/169 صمدی ]]> شهادت ام ابیها فاطمه زهرا ( س ) بر تمامی همکاران و دانش آموزان تسلیت باد 2015-03-23T14:21:18+01:00 2015-03-23T14:21:18+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/155 صمدی
]]>
تبریک سال نو 2015-03-14T14:15:52+01:00 2015-03-14T14:15:52+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/154 صمدی           سال نو مبارک           

 سال نو مبارک

http://img.tebyan.net/big/1389/12/20110313133841360_norooz90-09.jpg

 


]]>
همکاران و گروه های آموزشی شرکت کننده در تدوین قواعد و تهیه بانک سوالات 2015-03-03T16:34:54+01:00 2015-03-03T16:34:54+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/152 صمدی با تشکر از همکاران و گروه های آموزشی شهرستان ها و مناطق که در تدوین قواعد عربی 3 انسانی در قالب پاورپوینت همکاری نمودند خانمیرزا – بلداجی – کیار – ناحیه 1 – ناحیه 2 – عشایر – اردل و با تشکر از گروه هایی که در تهیه بانک سؤالات استاندارد و مفهومی سال سوم تجربی همکاری کردند خانمیرزا - بلداجی – کیار – ناحیه 1 – ناحیه 2 – عشایر- سامان    

با تشکر از همکاران و گروه های آموزشی شهرستان ها و مناطق که در تدوین قواعد عربی 3 انسانی در قالب پاورپوینت همکاری نمودند

خانمیرزا بلداجی کیار ناحیه 1 ناحیه 2 عشایر اردل

و با تشکر از گروه هایی که در تهیه بانک سؤالات استاندارد و مفهومی سال سوم تجربی همکاری کردند

خانمیرزا - بلداجی کیار ناحیه 1 ناحیه 2 عشایر- سامان

 

 

]]>
رتبه های برتر کشوری تدوین قواعد عربی سوم انسانی و سوم تجربی و ریاضی به صورت پاورپوینت سال 94-93 2015-03-02T13:17:29+01:00 2015-03-02T13:17:29+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/151 صمدی                                                                                 &nbs

                                                                                        

ردیف

نام و نام خانوادگی

شهرستان

استان

رتبه

1

شکوفه کمانی

اراک ناحیه  ( 1 )

مرکزی

اوّل

2

آذر صمدی

منطقه لاران

چهارمحال و بختیاری

اوّل

3

لیلا همدمی

 

اردبیل

اوّل

4

مهری کردلو باغدره / حمیده قاسم وش

شهر تهران

منطقه (5)

اوّل

5

علی نجد محمدی

آذربایجان شرقی

مراغه

اوّل

6

علی علیزاده / زیبا قدرتی

خوزستان

بهبهان

دوّم

7

معصومه فرمانیان

دامغان

سمنان

دوّم

8

خاطره فروزان

رودهن

شهرستان های تهران

دوّم

9

زهرا علی آبادی

 

خراسان جنوبی

دوّم

10

لیلا میرزایی عطا آبادی

دهاقان

اصفهان

دوّم

11

امین صادقی

مریوان

کردستان

دوّم

]]>
روش های نوین یاددهی و یادگیری درس عربی ( 1 ) 2015-03-02T11:59:41+01:00 2015-03-02T11:59:41+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/139 صمدی باسمه تعالی روش های نوین یاددهی و یادگیری درس عربی روش های یاددهی و یادگیری به دو دسته ی کلی روش های سنتی و روش های نوین تقسیم می شوند روش سنتی : ویژگی ها : 1- روش سخنرانی است 2- معلم محور 3- دانش آموز هیچ تلاشی برای یادگیری درس از خود نشان نمی دهد 4- یادگیری عمیق و ماندگار صورت نمی گیرد . 5- نظم و انضباط و سکوت بر کلاس حکفرماست . روش های نوین : ویژگی ها : 1- معلم نقش راهنما را دارد . 2- دا

باسمه تعالی

روش های نوین یاددهی و یادگیری درس عربی

روش های یاددهی و یادگیری به دو دسته ی کلی روش های سنتی و روش های نوین تقسیم می شوند

روش سنتی :

ویژگی ها :

1- روش سخنرانی است

2- معلم محور

3- دانش آموز هیچ تلاشی برای یادگیری درس از خود نشان نمی دهد

4- یادگیری عمیق و ماندگار صورت نمی گیرد .

5- نظم و انضباط و سکوت بر کلاس حکفرماست .

روش های نوین :

ویژگی ها :

1- معلم نقش راهنما را دارد .

2- دانش آموز در فرآیند یادگیری نقش اساسی دارد.

3- یادگیری عمیق و ماندگار می شود

4- کلاس درس کلاسی پویا و فعال است .

انواع روش های نوین قابل استفاده برای درس عربی

1- روش اکتشافی :

این روش در فرایند یاددهی و یادگیری قواعد بسیار مناسب و مطلوب است .

برای کلاس های پرجمعیت که امکان به کار گیری روش های گروهی نیست ، مطلوب است .

روش کار :

آموزش ضمایر :

* ابتدا در مورد ضمیر در فارسی از دانش آموزان سؤالاتی می پرسد .

* معلم جملاتی که دارای ضمیر هستند می نویسد و از دانش آموزان می خواهد که ضمیرها را در جملات پیدا کنند .

* بعد از اتمام وقت مقرر معلم اسم دانش آموزی را صدا می زند و از او می خواهد تا در جمله ی اول ضمایر را مشخص کند ، و به همین ترتیب ادامه می دهد تا جملات تمام شود ، و بعد از دانش آموزان دیگر می خواهد تا اشتباهات احتمالی را اصلاح نمایند و اگر ضمیری جا افتاده را بیان کنند .

* بعد از مشخص شدن تمام ضمیرها از دانش آموزان می خواهد تا تفاوت بین این ضمیرها را مشخص کنند .

* بعد از اتمام وقت مشخص شده ، دوباره دانش آموزان در مورد تفاوت ضمیرها اظهار نظر می نمایند .

* بعد از اظهار نظر دانش آموزان  ضمیرها به دو دسته ی منفصل و متصل تقسیم می شود .

* در این مرحله از دانش آموزان می خواهد تا تفاوت بین ضمایر منفصل را بیان کند و سپس تفاوت ضمایر متصل و اظها نظر دانش آموزان .

* نیجه گیری و ترسیم نمودار برای انواع ضمایر و ضمایر منفصل و متصل  .

* در پایان ارزشیابی از دانش اموزان .

 

]]>
دلایل ضرورت یادگیری زبان عربی 2015-01-30T15:53:37+01:00 2015-01-30T15:53:37+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/138 صمدی دلایل ضرورت یادگیری زبان عربی : ¨    عربی زبان دین وفرهنگ  عبدالحمید کاتب  نخستین نثر نویس  صاحب سبک بزرگ زبان عرب است .چون از وی پرسیدند که چگونه در زبان عرب استادی یافت،پاسخ داد: با مطالعه و تعمیق در بلاغت علی (ع).اوهمیشه به دبیران خود سفارش می کرد برای یادگیری این زبان قران را بیاموزند.ابن مقفع  خود نیز این مساله را بیان می کند که خواندن خطبه های  حضرت علی(ع)در یادگیری او ن

دلایل ضرورت یادگیری زبان عربی :

¨    عربی زبان دین وفرهنگ

 عبدالحمید کاتب  نخستین نثر نویس  صاحب سبک بزرگ زبان عرب است .چون از وی پرسیدند که چگونه در زبان عرب استادی یافت،پاسخ داد: با مطالعه و تعمیق در بلاغت علی (ع).اوهمیشه به دبیران خود سفارش می کرد برای یادگیری این زبان قران را بیاموزند.ابن مقفع  خود نیز این مساله را بیان می کند که خواندن خطبه های  حضرت علی(ع)در یادگیری او نقش اصلی را داشته است. .(همان،ص،496 495). از این نمونه ها فراوان است وبه قولی نثر نویسی عرب با عبدالحمید شروع وبه ابن عمید ختم یافت .

¨    امروزه گروهی براین اندیشه اند که زبان عربی زبانی بیگانه است وبه گونه ای افراطی تلاش میکنند واژه های نامأنوس فارسی را از دل قرنهای باستانی بیرون بیاورند وبنام میهن پرستی (به زعم خویش)به کار برند .گویی فراموش کرده اند بسیاری از فرهنگ ما ایرانیان به همین زبان نگاشته شده است .وتاثیرات همین زبان باعث ایجاد فارسی دری گردید . زبان فارسی قبل از اسلام همان زبان پهلوی بوده است که بعد از اسلام این زبان با مجموعه ای از زبانهای محلی که در شرق ایران وجود داشت، پس از آنکه با زبان عربی ممزوج گردید وخط آن را به کار برد ،سرچشمه گرفت.

به عنوان نمونه ،حکیم فردوسی که بسیاری او را احیا کننده زبان فارسی می دانند ،در شاهنامه نیز از برخی واژگان زبان عربی استغاده کرده که با تکرار واژه ها نه در صد واژه های شاهنامه نیز عربی است به عنوان مثال او می توانسته بجای این بیت

که من شهر علمم علیم در است    درست این سخن قول پیغمبر است  بگوید:

که من شهر دانش،علیم در است    درست این سخن گفت پیغمبر است.

ولی می بینیم برای روانی سخن و زیبایی شعر خود را به دشواری نینداخته است.

¨    نیاز به تبادل فرهنگی در زمان معاصر

 

نویسنده : محسن حیدری بنی

 

 

]]>
شیوه استاندارد مقاله نویسی 2015-01-30T15:36:38+01:00 2015-01-30T15:36:38+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/137 صمدی شیوه ی استاندارد مقاله نویسی ü      چکیده : گویای هدف نویسنده سابقه مختصر کار وگستره آن است ü    مقدمه در مقدمه باید به دو نکته مهم توجه کند: معرفی مسأله به صورتی روشن. برانگیختن میل وتقویت علاقه خواننده به مطالعه رساله وشامل موارد زیر است: توجیه اهمیت مساله-ارزیابی یا انتقاد از تحقیقات گذشته-معرفی اجمالی بخشهایی از مقاله-ارزیابی منابع مورد استفاده یا روش تجربی به کار برده شده ü&nbsp

شیوه ی استاندارد مقاله نویسی

ü      چکیده : گویای هدف نویسنده سابقه مختصر کار وگستره آن است

ü    مقدمه

در مقدمه باید به دو نکته مهم توجه کند:

معرفی مسأله به صورتی روشن.

برانگیختن میل وتقویت علاقه خواننده به مطالعه رساله

وشامل موارد زیر است:

توجیه اهمیت مساله-ارزیابی یا انتقاد از تحقیقات گذشته-معرفی اجمالی بخشهایی از مقاله-ارزیابی منابع مورد استفاده یا روش تجربی به کار برده شده

ü    مقاله خود شامل موارد زیر است

·        طرح مسأله ودعویها و فرضیه های موجود.

·        اثبات وتوجیه فرضیه ها

·        نتیجه گیری

ü    شیوه ی ارجاع و استناد :

·        نام خانوادگی نویسنده،نام کوچک:نام اثر،نام نام خانوادگی مترجم یا مصحح یا نام گرد آورنده(در صورتی که گردآوری باشد)،محل نشر،نام ناشر،شماره جلد(در صورت وجود مجلدات)،صفحه

مانند : زرین کوب،عبدالحسین:ازکوچه رندان،تهران:ابن سینا1347

ü    در صورت وجود چند نویسنده :

         نویسنده اول را به همان صورت نام خانوادگی نام ونفربعدی یا دو نفر بعدی را با نام ونام خانوادگی می نویسیم مانند: یاحقی محمد جعفرو محمد مهدی ناصح:

         اگر بیش از سه نفر بودند:

تجلیل،جلیل ودیگران:فارسی عمومی،تهران:مرکز نشر دانشگاهی،1365

ü      ارجاع به مقاله :

         برای ارجاع به مقاله به این صورت است:

         نام خانوادگی ونام کوچک نویسنده، نام مقاله در گیومه،نام مترجم(اگر ترجمه باشد)،نام مجله،دوره

         (برای مجلات ادواری)،سال،شماره مجله،شماره صفحه

نویسنده : محسن حیدری بنی


]]>
نفرات برتر تدوین قواعد درس 13 عربی انسانی ( اسالیب مدح و ذم ) 2015-01-18T14:14:53+01:00 2015-01-18T14:14:53+01:00 tag:http://arabichb.mihanblog.com/post/136 ابراهیم علیدوستی نفرات برگزیده تدوین قواعد عربی 3 ( اسالیب تعجب و مدح و ذم ) در قالب پاورپوینت ردیف نام و نام خانوادگی محل خدمت 1 آذر صمدی منطقه لاران 2 آمنه اقتداری شهرستان کیار 3 طوبی امیریان میترا پور کیان شهرستان فارسان شهرستان اردل

نفرات برگزیده تدوین قواعد عربی 3 ( اسالیب تعجب و مدح و ذم ) در قالب پاورپوینت

ردیف

نام و نام خانوادگی

محل خدمت

1

آذر صمدی

منطقه لاران

2

آمنه اقتداری

شهرستان کیار

3

طوبی امیریان

میترا پور کیان

شهرستان فارسان

شهرستان اردل

]]>